storic  /-ò-/  sto|ric  [FO]

  1. adi. che al à di argoment la storieno jerin disponibilis dutis lis fonts diretis che a coventaressin par un vêr lavôr di ricercje storiche (Max Mauro, Un Friûl difarent: i 90 mhz di Onde Furlane)
    Sin. storiografic
    1. de storie tant che sucession di fatsil procès di formazion dal stât al è il risultât di un svilup storic lent e complès (Fabian Ros, La invenzion dal stât); la situazion de regjon che e ten dongje il Friûl e Triest e je particolâr, par cuistions storichis, linguistichis e culturâls (Marc Stolf, Italicum: simpri plui «nomen omen»)
  2. adi. che al ven di etis passadis, che al è impuartant par vie che al è une testemoneance di etis passadisdal 1941 lis primis bombis a àn cjapât Berlin e la aministrazion e à stabilît di stramudâ fûr de citât lis oparis artistichis e i documents storics (Zorç Cadorin, Doi autografs di Toni Broili framieç dai manuscrits furlans di Berlin conservâts a Cracovie)
  3. adi. che al esist di tant timp, che al esist cun continuitât di etis passadisproferî soluzions ai nestris problemis storics (Adrian Cescje, Memoriis di politiche linguistiche)
  4. adi. che al à impuartance di tant timp o che al à vût impuartance par tant timpanimadôr dal Grop amîs, e president storic, al è stât par tancj agns Sergio Venuti (Max Mauro, Un Friûl difarent: i 90 mhz di Onde Furlane)
    1. che al è plui vecjo, che al à une tradizion plui lungje rispiet a alc altrila colaborazion tra il partît autonomist storic e la gnove formazion di çampe furlaniste no mancjà mai, anzit (Adrian Cescje, Memoriis di politiche linguistiche)
  5. adi. reâl, che al è esistût pardabonAtile, re dai Uns, al è un personaç storic, ma in Friûl al è jentrât ancje tes tradizions popolârs (Sandri Carrozzo, Friûl di Magance)
    Sin. documentabil , documentât , esistût , reâl1 , vêr
  6. adi. che al merete di jentrâ inte storie, di memoreâa lis elezions politichis dai 7 di Mai dal 2014 il SNP al à vût un trionf storic (Sergio Cecotti, Il risultât eletorâl dai partîts di identitât teritoriâl - A case study: Scottish National Party)
    Sin. di memoreâ , di no dismenteâ , di segnâ tal lunari , ecezionâl , impuartant , sensazionâl , straordenari
  7. s.m. cui che al studie la storiei storics plui onescj a son dacuardi tal ricognossi che Vignesie invadint la Patrie dal Friûl le à svuedade dai siei podês, pûr lassantle impins tes formis (Sandri Carrozzo, La colonie); i storics a fevelin di rifeudalizazion tal 1600 par tantis areis de Europe e ancje de Italie (Adrian Cescje, Memoriis di politiche linguistiche)
    Sin. storiograf