organic  /-à-/  or|ga|nic  [AF]

  1. adi. dai organisims vivents o che al è caraterizât di jessi un viventformis organichis presintis su cheste tiere di miârs di agns (Lorenzo Marcolini, Recension di La scienza non ha bisogno di Dio)
    1. di sostance o materiâl, che al derive dai organisims vivents, ancje in riferiment ai combustibii fossii o ae plastichetal paviment a lampavin sbrendui, grops di cjaviei e altri materiâl organic (Stiefin Morat, Kebar krossè)
    2. s.m. [BF] materiâl che al derive di organisims vivents rafinât e lavorât, soredut in riferiment ae plasticheune gnove storie tecnologjiche e podarès scomençâ cul organic in competizion cul silici (Lorenzo Marcolini, Lis celis organichis nanostruturadis)
  2. adi. dai orghins di un vivent o dal so cuarplis funzions organichis a son normâls
  3. adi. [TS] med. di malatie o di sintom, che a dipendin di cemût che al è fat un organisim o un so orghin e no di causis esternis
  4. adi. [TS] psic. di disturp, caraterizât di une alterazion anatomiche o biochimiche dal cerviel
  5. adi. che al va daûr di une logjiche ordenadeal mancjave un plan articolât e organic che al cubiàs la azion sul corpus e sul status de lenghe (Adrian Cescje, Memoriis di politiche linguistiche); no si è tratât di un "sisteme" organic [di ricostruzion], pensât e realizât cun criteri, ma di une grande improvisazion basade sul discjamâ ogni rogne viers il bas (Igor Londero, Cuintristorie dal taramot)
    Sin. ordenât
  6. adi. che al è ben integrât e subordenât intune struture politiche e sociâlpo stâi che no si fidassin di un mieç [Radio Onde Furlane] che nol jere organic al partît, stant che tra i siei fondadôrs a jerin dissidents dal Mf e cualchidun parfin aversari (Max Mauro, Un Friûl difarent: i 90 mhz di Onde Furlane)
  7. s.m. che si riferìs al personâl o che al costituìs il personâl che al lavore intune cierte struture,ce che al fâs la diference te cualitât de scuele no son i valôrs cuantitatîfs des dotazions organichis, ma la presince di grups di insegnants professionalmentri determinâts (Mario Dutto, Scuelis di cualitât e lenghis di minorance. Une riflession su la lenghe furlane intes scuelis)
  8. s.m. complès des personis che a lavorin o che a fasin une ativitât insiemi, in maniere coordenade o in ogni câs sot di une stesse direzionpal servizi di traduzion vuê la Comission [Europeane] e à un organic di 220 funzionaris (Gotart Mitri, Eurobabêl: trop nus costistu?); decisions impuartantis e in cualchi câs zelosis, come, par esempli, spostâ comandants di fuarts e di batariis, aumentâ l'organic di cualchi cuarp e il relatîf tratament economic (Giovanni Pillinini, Zuan Batiste Cavedalis - Une vite esemplâr)
    Sin. personâl