imperi  /-è-/  im|pe|ri  [FO]

  1. s.m. organisim politic, e teritori che i corispuint, formât di plui nazions sot di un sôl monarcjeLa vuere dal Imperi cul Turcat / mі fâs cun grant reson unmont pensâ (Ermes di Colorêt, I, 196); massime tal 1600 [Vignesie] e scugnì sostignî un grant sfuarç militâr pe vuere di Candie, che po e colà sot dal assalt dal Imperi otoman (Adrian Cescje, Liniis di storie sociâl e economiche dal Friûl 1500 - 1800); i deputâts Luigi Faidutti e Giuseppe Bugatto […] a baterin une vore pal ricognossiment uficiâl dal popul furlan tal Imperi Asburgjic (Sandri Carrozzo, Che nissun disponi di nô sensa di nô)
  2. s.m. autoritât di un monarcje che al comande suntun grant teritori, che al cjape dentri plui nazions
    1. timp che al dure il podê di chel monarcjei agns che a van dal imperi di August a chel di Marc Aureli e Luci Vêr (31 p. di C.-180 d. di C.) a son in gjenerâl pe regjon une ete di pâs e di svilup (Mirta Faleschini, Stefano Magnani, Aldo Candussio, Gaetano Vinciguerra, Protostorie e storie romane in Friûl)
  3. s.m. (fig.) sfere di influence, di domini, soredut economic, di un stât o ancje di une persone, di une societât e v.i.in dì di vuê al fâs di paron l'imperi american che al controle chês altris nazions no tant in maniere clare, come che a fasevin i Persians, ma intune maniere plui "platade" (Franc Fari, Eric Pascul, Autonomie e democrazie, i numars de socializazion umane)